تميز كردن ماشين لباسشويي

۴۴ بازديد

تميز كردن ماشين لباسشويي 

ماشين لباسشويي يكي از مهم ترين لوازم منزل به حساب مي آيد كه بايد به خوبي از آن مراقبت كرد. يكي از نكات مراقبت از ماشين لباسشويي، جرم گيري و تميز كردن ماشين لباسشويي است. متاسفانه بسياري مردم فكر مي كنند كه چون لباسشويي خود وسيله شستشو است لذا هميشه تميز و فاقد ميكروب خواهد بود و نيازي به تميز كردن و شستن ندارد. در حالي كه اين تصور اشتباه است. 

تميز كردن ماشين لباسشويي

ايا لباسشويي كه كار تميز كردن است خودش نياز به تميز كردن دارد ؟

به هر حال در زمان شستن لباس ها، ميكروب هايي هستند كه در شكاف ها و قسمت هاي مختلف بدنه ماشين لباسشويي پنهان شده و تكثير مي شوند. از طرف ديگر اگر لباس شما پشمي باشد، پرزهاي آن مدام در فيلتر و درزهاي بدنه ماشين لباسشويي جمع مي شود و همه اين عوامل دست به دست هم مي دهند كه ديگ ماشين لباسشويي كثيف شود. و لذا از اين پس، لباس هاي شسته شده صد در صد تميز نخواهند بود زيرا كثيفي هاي ماشين لباسشويي روي آن ها مي نشيند.

اجزاي ماشين لباسشويي كه بايد تميز كرد :

  • محفظه جاپودري ماشين لباسشويي
  • درب ماشين لباسشويي

1-لاستيك درب ماشين لباسشويي

اگر لاستيك درب ماشين لباسشويي را با دست كنار بكشيد و زيرش را نگاه كنيد متوجه مي شويد. معمولاً در اثر عدم تميز كردن مناسب، زير اين حلقه پر از كپك يا رسوبات باقي مانده از صابون و تايت مي شود. در اين جا است كه تميز كردن ماشين لباسشويي اهميت پيدا مي كند.

تميز كردن لاستيك درب ماشين لباسشويي

همچنين ماشين لباسشويي اگر پس از مدتي تميز و جرم گيري نشود بوي بد شديدي از ان به مشام مي رسد. علت اين امر عدم نظافت و تميز كردن فضاي داخلي ماشين لباسشويي شماست. برخي از ماشين‌ هاي لباسشويي اتوماتيك برنامه‌ پاك سازي فضاي داخلي را در تنظيمات خود دارند كه تميز كردن ان ها اسان است. اما براي ماشين‌ هاي لباسشويي كه اين برنامه را در تنظيمات خود ندارد، شما خودتان بايد به صورت دستي اين كار را انجام دهيد.

2-محفظه جاپودري

تميز كردن محفظه جاپودري ماشين لباسشويي

براي اين كار ابتدا بايد محفظه جاپودري ماشين لباسشويي را به ارامي خارج كرده و با استفاده از يك اسكاج و يا مسواك آغشته به يك ماده شوينده ملايم (مي توانيد از مقداري سركه هم استفاده كنيد) آن را بشوييد و پس از خشك شدن محفظه را در جاي خود قرار دهيد.

3-فيلتر لباسشويي

كثيف ترين قسمت ماشين لباسشويي، فيلتر آن است كه در قسمت پايين قرار گرفته است. در اين قسمت پرز، مو، قسمت هاي ريز جدا شده از لباس همانند دكمه و… جمع مي شود. لذا هر ماه بايد فيلتر را خارج نموده و كاملا تميز كرد. مي توانيد ان را با مسواك و مواد شوينده تميز كنيد. محفظه قرار گرفتن فيلتر را فراموش نكنيد. در اطراف محفظه ورودي اغلب ماشين لباسشويي‌ ها يك نوار لاستيكي وجود دارد كه ان را هم بايد تميز كنيد.

4-درب لباسشويي

اگر تا حالا واشر دور درب لباسشويي را تميز نكرديد ، ابتدا بوسيله يك دستمال تميز ان را خشك كنيد. و سپس با استفاده از اسفنج كفي و دستمال ان را تميز كنيد. براي تميز كردن واشر درب مي توانيد از مخلوط مقداري سركه با اب استفاده كنيد و سپس با دستمال ان را تميز و خشك كنيد.

5-محفظه داخلي ماشين لباسشويي

براي تميز كردن محفظه ديگ ماشين لباسشويي و ضد عفوني كردن ماشين لباسشويي به دليل وجود حفره‌ هاي بسيار مي‌ توانيد از جوش شيرين يا قرص‌ هاي تميز كننده ماشين لباسشويي استفاده كنيد. حالا ماشين را روشن كنيد تا به صورت خالي كار كند. بهترين دما براي اين كار استفاده از آب 60 درجه است.

6-استفاده از جوش شيرين و سركه در تميز كردن ماشين لباسشويي

براي تميز كردن و از بين بردن بوي بد ماشين لباسشويي پس از اضافه كردن نصف پيمانه جوش شيرين به محفظه‌ ديگ، نصف پيمانه سركه سفيد را داخل محفظه ماده شوينده بريزيد و برنامه شستشو را به راه اندازيد. سركه به طور معمول هر باكتري كه داخل ماشين لباسشويي باشد را از بين مي‌برد. و علاوه بر جرم گيري، بوي بد ماشين لباسشويي را هم از بين مي برد.

استفاده از اسيد سيتريك و جوش شيرين براي جرم گيري ماشين لباسشويي

براي تميز كردن و از بين بردن بوي بد ماشين لباسشويي كه خيلي كپك گرفته و زياد كثيف است مي توانيد از اسيد سيتريك استفاده كنيد. و در كنار ان براي از بين بردن بوي بد لباسشويي مي توانيد از جوش شيرين استفاده كنيد. ماشين لباسشويي را روي يك شست و شوي طولاني مدت با دماي بالاي (90 درجه سانتيگراد) تنظيم كنيد. سپس 1 پيمانه اسيد سيتريك را با 1.2 پيمانه جوش شيرين داخل محفظه لباسشويي بريزيد. در را ببنديد و چرخه شست و شو را شروع كنيد.

نكاتي مهم در مورد لباسشويي كه حتما بايد رعايت كنيد

  • شست و شو در دماي پايين، جرم ها و باكتري هايي كه در ماشين لباسشويي ايجاد مي شوند را از بين نمي برد. حداقل يك بار در ماه با دماي بالاي 60 درجه سانتيگراد (و ترجيحاً 90 درجه) لباس بشوييد، تا ماشين شما ضد عفوني شود.
  • كپك در محيط هاي مرطوب رشد مي كند. پس هميشه در ماشين لباسشويي را بعد از شستن لباس ها باز بگذاريد تا خوب خشك شود. در ضمن هيچ وقت نگذاريد لباس هاي خيس داخل ماشين لباسشويي بمانند.
  • استفاده بيش از حد از شوينده ها هم مي تواند موجب ايجاد كپك شود. حجم شوينده را متناسب با مقدار لباس ها و كثيفي ان ها انتخاب كنيد.
  • بعد از هربار شست شوي لباس ها و بعد از تخليه لباس ها از ماشين لباسشويي واشر چرمي را با يك دستمال نخي كاملا خشك و تميز كنيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.